zondag 9 september 2018

Ankie Broekers-Knol stopt als voorzitter Eerste Kamer

Ankie Broekers-Knol stopt als voorzitter Eerste Kamer
De voorzitter van de Eerste Kamer, Ankie Broekers-Knol, verlaat na 17 jaar de politiek. De VVD’er stelt zich niet opnieuw verkiesbaar voor de Eerste Kamerverkiezingen in 2019. Het was niet haar eigen keuze; Broekers-Knol was van harte bereid om nog een periode door te gaan. “Maar het is altijd goed als er vers bloed komt”, aldus de politica in het televisieprogramma WNL op Zondag.
Broekers-Knol is sinds 2001 lid van de Eerste Kamer en werd in 2013 gekozen als voorzitter. De VVD liet aan Broekers-Knol weten dat het voor de partij niet gebruikelijk is dat een senator langer dan vier termijnen in de Eerste Kamer zit. Ze toont begrip voor de situatie: “Het was al een uitzondering dat ik mij in 2015 nog een keer kandidaat kon stellen. Ik was van harte bereid om nog een bepaalde periode door te gaan. Om de nieuwe griffier in te werken, maar ook vanwege de verhuizing van de Eerste Kamer. Ik ken het hele dossier grondig en ik ben een persoon die er bovenop wil zitten. Maar het is prima zo.” Over een nieuwe voorzitter kan zij zich nog niet uitlaten. “Ik weet nog niet welke mensen zich kan kandideren.” In mei 2019 zijn de verkiezingen voor een nieuw Senaat. De VVD politica zal tot dan aanblijven als voorzitter.
Bron: WNL