We zijn tegenwoordig met één druk op de knop net zo ver verwijderd van onze buurvrouw als van een vriend die aan de andere kant van de wereld woont. De digitale wereld levert ons veel gemak en plezier op, maar hoe bewust zijn we eigenlijk van de kwetsbaarheid die hiermee gepaard gaat? Is de consument wel opgewassen tegen de grote commerciële partijen die met onze gegevens aan de haal gaan? En is social media een onschuldig tijdverdrijf, of ligt oplichting overal op de loer? In de tweedelige special Kassa XL gaat BNNVARA-presentatrice Brecht van Hulten op zoek naar het onderscheid tussen bangmakerij en de werkelijkheid. Ze onderzoekt in hoeverre we ons kunnen wapenen tegen cybercriminelen, luistert naar verhalen van gedupeerden en gaat langs bij Facebook om te kijken hoe groot de macht en invloed van dit miljardenbedrijf werkelijk is.
Brecht van Hulten: 'In de reguliere uitzendingen van Kassa besteden we al regelmatig aandacht aan de problemen van de digitale samenleving, en we vonden het tijd om dit complexe onderwerp eens goed uit te diepen! Dat doen we nu in de twee Kassa XL-specials.'
In de eerste aflevering ‘Het Digitale Doolhof’ praat Brecht van Hulten met mensen die in de problemen zijn gekomen door de digitalisering van de samenleving. Schokkende en ontroerende verhalen bewijzen dat iedereen in de problemen kan komen, want echt en nep zijn online niet meer van elkaar te onderscheiden. Kassa XL laat met een onthullend experiment zien hoe een cybercrimineel te werk gaat. En hoe is het eigenlijk als je identiteit gestolen wordt? Waar kan je dan terecht, wie helpt je dan? Ook raken onschuldige burgers soms verstrikt in computersystemen van de overheid. Hoe kan het gebeuren dat je 60 duizend euro aan boetes ontvangt omdat je ergens een vinkje verkeerd hebt ingevuld? Saskia deelt haar verhaal.
In de tweede aflevering ‘De Fuik van Facebook’ komt de actualiteit rond Facebook aan bod. Er is in de geschiedenis van de mensheid nog nooit zoveel data verzameld over mensen als door Facebook. Maar gaat Facebook wel op een veilige en verantwoorde manier om met deze data? Laat het schandaal rondom Cambridge Analytica niet vooral zien dat het techbedrijf veel te groot en invloedrijk is geworden? Onschuldige Facebookgebruikers die zelf in de problemen zijn gekomen delen hun verhaal en experts leggen uit hoe Facebook opzettelijk verslaving in de hand werkt. Ook laat Kassa XL zien hoe politieke partijen in Nederland de grenzen opzoeken om de kiezer op Facebook te bereiken.
Kassa XL is op de zaterdagen 2 juni en 9 juni te zien om 19.05 bij BNNVARA op NPO 1.
Bron: BNNVARA