vrijdag 23 maart 2018

Verbeelding in radioreclame loont

Verbeelding in radioreclame loont
Gebruik van verbeeldingskracht in radioreclame werkt. Dat blijkt uit onderzoek naar de favoriete radiocommercials van het Nederlands publiek in het vierde kwartaal van 2017. De commercials van Cliniclowns en Lidl scoren het hoogst en zijn genomineerd voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards.
Zie je het voor je? Een verhaal op radio werkt
CliniClowns spreekt de verbeeldingskracht van de luisteraar aan en maakt perfect gebruik van radio als reclamemedium. Want op radio krijg je de tijd om een verhaal te vertellen, een gevoel over te brengen. Deze radiocommercial mag dan ook 35 seconden duren. De verteller neemt de luisteraar mee het ziekenhuis in met Luca (3 jaar). Stel je voor… levende en poepende dieren in het ziekenhuis! De luisteraar ervaart wat een CliniClown doet voor patiëntjes. Een beetje verbeelding doet wonderen. Dat geldt voor zowel de doelstelling van Cliniclowns als voor die van alle andere radioadverteerders.
Consumenten waarderen deze manier van het maken van radioreclame en zij vinden de commercial van Cliniclowns veruit de beste in het vierde kwartaal van 2017. De radiocommercial is ontwikkeld door reclamebureau Havas Lemz en geproduceerd door Soundcircus.
Muziek een belangrijke emotionele trigger in radioreclame
Lidl kiest voor verbeeldingskracht door muziek, George Baker zingt ‘Lidl brown bag’, en de combinatie van radio en televisiereclame. Doordoor maakt Lidl goed gebruik van de werking van visual en emotional transfer; beelden en emoties die gevoeld werden bij de tv-commercial worden opnieuw opgeroepen door de radiocommercial. Deze radiocommercial springt er in de oren van het Nederlands publiek uit en gaat door naar de finale van de RAB Radio Advertising Awards. Reclamebureau Joe Public is verantwoordelijk voor het concept en de commercial is opgenomen bij Top Format.
Voor het beluisteren van de radiocommercials en meer informatie over radioreclame: rab.fm
Over de award en het onderzoek
Het RAB organiseert eind juni 2018 de uitreiking van de RAB Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs één van de awards is. Voor deze prijs worden per kwartaal voorrondes gehouden. Maandelijks wordt een selectie van de vijf opvallendste radiocommercials beoordeeld door een consumentenpanel en de twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale. De beste twee radiocommercials uit deze kwartaalfinale zijn genomineerd voor de eindronde van de RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs. Andere finalisten uit eerdere kwartaalfinales zijn Hertog, Marktplaats, Peugeot en Hornbach.
Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB dit panelonderzoek naar de beste radiocommercial uit. De totale steekproef (N=600 per meting) is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden in februari 2018.
Over RAB
RAB is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en het inspireren over radioreclame voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om meer te bereiken bij de luisteraars van haar radiomerken.
Bron: RAB