zaterdag 13 januari 2018

Ruud Hendriks: 'Beter dan de reclamemarkt voor radio en tv nu is, wordt die nooit meer'

Ruud Hendriks: 'Beter dan de reclamemarkt voor radio en tv nu is, wordt die nooit meer'
RTL, SBS en de NPO hebben de afgelopen jaren de slag om de adverteerder gemist van met name Facebook, YouTube en Netflix. Gevolg: nog dit jaar zullen er veel ontslagen vallen, zegt media-ondernemer Ruud Hendriks in The Friday Move. 'Ik denk dat het een gebrek aan wezenlijke belangstelling voor ontwikkelingen in dit vakgebied is.' 
Omroepbobo's hebben jarenlang geleefd in de illusie dat het 'hun tijd wel zal duren', maar dat is een forse misrekening, zegt Hendriks. 'Iemand die echt met zijn vak bezig is, had al in 2008 of 2009 kunnen zien dat er op een wezenlijk andere manier met video en tv wordt omgegaan. Ook Netflix zag je al heel erg lang aankomen. Met heel traditioneel het programmeren van een tv-zender met een quizje, een show en een blik op de kijkcijfers, red je het niet meer, tegenwoordig. Er zullen ongetwijfeld mensen wel degelijk met hun vak bezig zijn, maar die krijgen geen gehoor.'
Kennis van de kijker
Wat eraan ontbreekt, meent Hendriks, is de échte wil om werk te maken van digitalisering. Bovendien is televisie allang de voorsprong kwijtgeraakt op radio en de krant wat betreft meetbaarheid van het mediabereik. Daarom móet je nu als broadcaster gaan samenwerken met kabelexploitanten als Ziggo en met distributeurs als KPN, raadt Hendriks aan. 'Die hebben heel veel kennis van de kijker. Die weten wat en wanneer wij kijken, om nog preciezer te kunnen targeten.
RTL leed al in 2016 een omzetverlies van 20 miljoen en daar ging in het eerste halfjaar van vorig jaar nog eens 10 miljoen euro af. En ook SBS en NPO zullen de tering naar de nering moeten zetten, meent Hendriks. Gevolg: óf minder geld voor programma's waardoor de kwaliteit minder wordt, óf minder medewerkers. 'Ik denk dat er in 2018 heel veel ontslagen gaan vallen en als dat niet zo is kom ik graag volgend jaar rond deze tijd mijn excuses aanbieden. Ik denk niet dat tv of radio verdwijnt, godzijdank, maar de positie wordt wel gemarginaliseerd.'
Crossen met databestanden
Het is, concludeert Hendriks, zaak voor de grote broadcasters om onmiddellijk werk te maken van de meetbaarheid van data over het bereik. 'Je moet zorgen dat je op televisie net zo makkelijk commercials kunt inkopen zoals dat nu al real-time kan via reguliere websites. Om dat te doen heb je heel veel data nodig, die je moet crossen met andere databestanden. 'Dat betekent dat je te maken krijgt met privacywetgeving. Dus je moet in Den Haag lobbyen of er meer mogelijk is. Je móet digitaal gaan denken en dat lukt mensen niet meer die dertig jaar analoog hebben gedacht.'
Hendriks ziet het allemaal met lede ogen aan, zeker de situatie bij RTL, waarvan hij eind jaren '80 nog aan de wieg stond. 'Ik ben eigenlijk heel erg boos. Ik heb mijn nek op een enorme manier uitgestoken voor RTL en ik vind het eigenlijk schandalig dat de erfenis van de oprichters - naast mij ook Lex Harding en een aantal Luxemburgers - op deze manier eigenlijk verkwanseld wordt.' Gezien de presentatie van Talpa Network lijkt John de Mol het licht te hebben gezien. 'Maar de vraag is of het niet te laat is. Ik denk dat televisie elk jaar met 5 tot 10 procent naar beneden gaat.'


Bron: BNR Nieuwsradio/Dutch Radio