Op donderdag 7 december maakt RTL Nederland bekend dat het bedrijf zijn directie uitbreidt met een Chief Consumer Officer (CCO). Met ingang van 8 januari 2018 wordt Lucien Brouwer (46) in deze nieuwe directiepositie aangesteld. De Chief Consumer Officer is verantwoordelijk voor alle digitale consumenten platforms, zoals RTL XL, Videoland en NLziet. Bij de ontwikkeling van deze platforms zorgt hij voor een product en marketingstrategie die de consument centraal zet en leidt tot een optimale klantbeleving. Met de komst van Brouwer wordt de consumentgerichte strategie van het bedrijf en de doorontwikkeling van RTL’s positie op de Nederlandse video on demand markt op het hoogste niveau geborgd.
Lucien heeft sinds 1999 op topniveau gewerkt bij verschillende toonaangevende bedrijven, waaronder KPN, UPC Nederland/Ziggo en Liberty Global. Hij heeft zich in zijn carrière gericht op digitale productinnovatie, het bouwen van sterke merken, het verhogen van klanttevredenheid in het digitale domein en het smeden van high performance teams in veranderprocessen. Hij gaf leiding aan het Ziggo product entertainment team, dat verantwoordelijk is voor de klanttevredenheid en de implementatie van nieuwe TV- en videodiensten. Onder zijn hoede wist Ziggo het aantal actieve gebruikers van de Ziggo GO app te verdubbelen. Brouwer ziet de transformatie en rebranding van Horizon Go naar Ziggo GO als een van zijn meest leerzame en succesvolle mijlpalen.
Sven Sauvé, CEO RTL Nederland: “Het is RTL’s ambitie om zijn video on demand diensten in de Nederlandse markt snel en groots uit te bouwen en daarmee de lokale nummer 1 VOD aanbieder te blijven. Lucien heeft ervaring met het snel bouwen van consumentgerichte merken in een digitale omgeving. Dat hebben we op het hoogste niveau binnen RTL hard nodig om onze ambitieuze doelen te realiseren. Bovendien is hij naast bruggenbouwer ook iemand die teams in deze nieuwe klantgerichte wereld optimaal kan samenstellen en kan laten uitblinken. Zijn enthousiasme voor de entertainment en tv-wereld maakt het plaatje compleet.”
Lucien Brouwer: “Ik kom oorspronkelijk uit de Telecom industrie en met mijn overstap naar UPC Nederland/Ziggo ontdekte ik hoeveel energie ik krijg van het werken in entertainment. Dat is ook precies de reden dat ik bij RTL mijn carrière wil voortzetten. RTL heeft als oer-Nederlandse speler een sterke verbinding met de samenleving en de beste lokale merken. Dat is een uitstekende uitgangspositie voor het transformeren van een mediapartij die de massa bedient naar een mediabedrijf dat een 1-op-1 relatie met de consument aangaat. Mijn expertise en energie in dienst stellen van die transformatie vind ik een ongelooflijk mooie opdracht.”
Onder leiding van CEO Sven Sauvé neemt Brouwer als Chief Consumer Officer plaats in de directie van RTL Nederland naast Chief Financial Officer Vivienne de Leeuw, Chief Technical Officer Giovanni Piccirilli, Chief Content Officer Matthias Scholten en Chief Commercial Officer Ton Rozestraten. Hiermee is de directie van RTL Nederland compleet.
Bron: (foto) RTL