Mashup, het YouTube-kanaal van de NOS, lanceert een nieuwe serie: ‘Hoe fake is Instagram?’. Mashuppers Roel van Niekerk en Iris de Graaf duiken in de schimmige wereld achter Instagram. Ze onderzoeken hoe Instagram-gebruikers neplikes en nepvolgers kopen om zo hun account te laten groeien en succesvol te maken. Hoe dit werkt zie je vanaf vandaag bij Mashup.
Aan de voorkant zie je perfecte levens en gefotoshopte foto’s met prachtige filters. Maar met alleen een foto uploaden kom je er niet op Instagram. Achter de schermen zijn heel wat likes en comments nodig om groter te worden. En daar zetten Instagrammers vaak schimmige trucjes voor in.
In drie video’s brengen Iris en Roel al deze trucjes, waar niemand eigenlijk over praat, aan het licht. Ze onthullen een wereld waarin neplikes en nepvolgers worden gekocht en waarin automatische bots namens jouw account hashtags liken. Ook ‘joinen’ ze grote groepen Instagrammers die zich verenigen om te groeien in zogeheten comment pods.
Ze spreken met bekende Instagrammers zoals Nochtli, Yara Michels en Sophie May. Maar ook met de manager van Nederlands grootste Instagrammers die toekomstige talenten screent op ‘fakeheid’, een leverancier van nepaccounts en een verkoper van nepvolgers en neplikes. Zo geven zij jou een kijkje in de wereld achter Instagram die jij nooit ziet.
Tot slot zochten ze uit hoe vaak zulke praktijken gebeuren in Nederland én of het al die tijd, geld en energie nou echt waard is. Want hoeveel levert het je nou op, en val je op een gegeven moment niet door de mand?
De eerste video wordt donderdag 21 september gelanceerd op www.youtube.com/mashup. De tweede en derde video volgen op vrijdag 22 en zaterdag 23 september.
Eerder onderzochten de journalisten van Mashup als eerste uitgebreid hoeveel je kan verdienen als YouTuber, in de succesvolle serie ‘De waarheid over: YouTube money’.
Bron: NOS