maandag 28 augustus 2017

Het nieuwe seizoen bij de NPO

Het nieuwe seizoen bij de NPO
Nieuwe programma’s, verrassende presentatoren, aansprekende thema’s - het tv-seizoen 2017-2018 zit vol programma’s die jong, oud en iedereen daartussen aanspreken. Om die programma’s bij het publiek te brengen gaat de NPO veel meer investeren in het on demand en online aanbod. Want de NPO wil daar zijn, waar het publiek is, lineair en online.
Frans Klein, NPO-directeur TV en VOD: “Bij de publieke omroep vinden alle generaties elkaar. Daar zetten we het komende seizoen nog meer op in. Daarom zie je veel nieuwe gezichten op NPO 1 en snijden we onderwerpen aan voor jong en oud. Op het in de zomer gelanceerde NPO Start vind je veel drama en documentaires voor alle generaties. Online zijn we meer aanwezig onder andere met web-only programma’s.”
Voor alle generaties
Sophie Hilbrand, Özcan Akyol, Marlijn van Weerdenburg, de jongens van Streetlab en Ilse de Lange zijn een greep uit de nieuwe gezichten op NPO 1. Zij snijden onderwerpen aan voor jong en oud. Sophie Hilbrand praat over seksualiteit in Hotel Sophie (BNNVARA), Marlijn, Daan, Tim, Jasper en Stijn helpen bij een nieuwe relatie in Hotel Romantiek (KRO-NCRV) en Ilse nodigt bekende artiesten uit in Nashville in Ilse’s Veranda (AVROTROS).
Net als bij de late night talkshow, is vanaf 2018 het hele jaar een agendasettende talkshow in de vroege avond te zien. Matthijs van Nieuwkerk gaat DWDD (BNNVARA) zes maanden per jaar presenteren. Over de invulling en presentatie van een talkshow voor de rest van het jaar vinden de komende tijd gesprekken plaats. NPO-voorzitter Shula Rijxman: “Ik ben blij dat Matthijs’ creativiteit behouden blijft voor de publieke omroep. Tegelijk ontstaat daardoor ruimte voor nieuw talent op de vooravond. Ruimte voor een heel nieuwe lichting programmamakers. Wat de presentator betreft: graag een presentatrice deze keer!”
Verrassend educatief
Frans Klein: “We gaan meer evenementen en verrassende educatieve programma’s uitzenden. Nederland kan meeleven met de TU-studenten tijdens de World Solar Challenge of op pad met Wilfried de Jong tijdens de Dutch Design Week. Op NPO 3 en NPO3.nl behandelen we vaker thema’s waar jong volwassenen zich mee bezig houden. Voor kinderen is er een nieuwe satirische ochtendrubriek van de NTR, de Boterhamshow, en een extra lang NOS Jeugdjournaal.”
NPO 2 zoekt de verdieping op met aantrekkelijke programma’s die je een venster op Nederland en de wereld geven. Zo gaat Leo Blokhuis op zoek naar onze calvinistische volksaard in Achter de Dijken (KRO-NCRV) en neemt Jelle Brandt Corstius je mee naar de toekomst in Robo sapiens (VPRO). Ruben Terlou gaat Door het hart van China (VPRO), Erik Dijkstra reist in de voetsporen van CHE (BNNVARA) en Joël Broekaert laat je De 5 smaken van Joël (KRO-NCRV) proeven.
Op NPO 3 en NPO3.nl is veel nieuw Nederlandse drama te zien met Penoza V (KRO-NCRV), Voetbalmaffia (KRO-NCRV), Van God Los (BNNVARA) en Papadagen (AVROTROS). Natuurlijk brengt NPO 3 ook satire met nieuwe seizoenen van Zondag met Lubach (VPRO) en Sluipschutters (BNNVARA). Danny Ghosen duikt in Danny Demonstreert (NTR) onder in radicale protestbewegingen en het succesvolle programma Hunted (AVROTROS) komt met een tweede seizoen. Tijdens de True Seks en de True Detective weken zijn veel documentaires, films, series en shows, zowel op tv als online, te zien over deze thema’s.
“Een seizoen vol nieuwe programma’s met een traan en een lach waarvan we ook nog eens veel kunnen leren,” aldus Frans Klein.
On demand en online
De NPO gaat fors meer investeren in on demand en online. In juni is NPO Start gelanceerd met wekelijks miljoenen bezoekers. Shula Rijxman: “We zetten de komende jaren flink in op on demand en online. Het budget hiervoor wordt drie keer zoveel. We willen daar zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten.”
Steeds vaker ontwikkelen we specifiek aanbod voor NPO Start, zoals korte documentaires of experimentele series. Ook gaan we extra investeren in origineel Nederlands topdrama van internationale allure. Voor de andere online-platforms wordt eveneens meer content ontwikkeld die alleen online kan worden bekeken. Komend seizoen zijn talloze nieuwe online-initiatieven te zien, zoals het nieuwe middagmagazine voor jongeren Club HUB op NPO3.nl, NPO 101TV en YouTube. Rijxman: “We willen nog veel meer bieden op NPO Start. Binge watching, previews. Dat is wat het publiek verwacht. We willen dat snel bieden. Sneller dan de tergend lange procedures die we nu moeten doorlopen om daar politieke toestemming voor te krijgen.”
Bekijk de trailer voor het nieuwe seizoen hier.
Bron: NPO