zaterdag 26 mei 2018

Frits Spits terug op de radio

Frits Spits terug op de radio
Frits Spits is weer terug op de radio. Spits was na het overlijden van zijn vrouw Greetje een aantal weken niet op de radio te horen.
Zaterdagochtend bracht Frits Spits in De Taalstaat op NPO Radio 1 een eerbetoon aan zijn overleden vrouw.
“Toen op de ochtend van de vierde mei, het eerste licht tussen de bomen schoof en de vroegste vogels hun lied aan hieven, toen overleed mijn vrouw. Een trouw luisteraar van dit programma”, zo opent Frits Spits zijn radioprogramma.
„Ze hield net zo veel van de Nederlandse taal als ik dat doe. En heus, ze vond niet alles goed of mooi, maar vaak was ze toch dik tevreden. Natuurlijk bleef ze ook kritisch; dan vroeg ze heel voorzichtig of ik wel helemaal begrepen had wat mijn gast had bedoeld. En of ik dat ene liedje nou écht zo de moeite waard vond.”
„Fijn was dat, zo’n gesprek. Dat zal ik me blijven herinneren als ik dit programma maak. Dan is het net alsof ze er nog een beetje bij is”, klinkt het met een snik in zijn stem. „En u bent er gelukkig ook en dat is een hele troost. Welkom, in de Taalstaat.”
De Taalstaat, iedere zaterdag van 11.00 tot 13.00 uur op NPO Radio 1.
Bron: Dutch Radio/De Telegraaf