Ondanks de ontwikkeling van online radioluisteren, is FM nog steeds de belangrijkste distributeur van live radioluisteren. Het luisteraandeel van FM bedraagt 52% en houdt daarmee de digitale ‘bronnen’ op afstand. Het gebruik van DAB+ is sinds 2015 verdrievoudigd naar inmiddels 13%. Dit betekent dat er nu ruim 2 miljoen mensen weleens radioluisteren via DAB+. Dat blijkt uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek(ADO) van de Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek).
Het merendeel van het radioluisteren gebeurt via FM. Op afstand volgen internet met een aandeel van 19% en de kabel met 11%. De digitale televisie blijkt verantwoordelijk te zijn voor 9% van het luistervolume.
Als er via internet wordt geluisterd dan zijn de apps en websites van de afzonderlijke radiostations het populairst, gevolgd door verzamelsites en -apps.
Net als bij FM wordt ook via internet grotendeels naar live-radio geluisterd. Het percentage luisteraars dat aangeeft via internet uitsluitend live-radio te luisteren is zelfs met 4% toegenomen in de afgelopen twee jaar en komt in 2017 uit op 68%. Slechts 3% geeft aan online (grotendeels) uitgesteld naar de radio te luisteren.
Nieuw in ADO is het bereik van digitaal radioluisteren, waarbij naast DAB+ en internet ook gevraagd wordt naar het luisteren via digitale settop box, Smart-TV, satelliet of Digitenne. Het gezamenlijk bereik op weekbasis van deze digitale kanalen bedraagt 32%. Op maandbasis geeft 40% van de Nederlanders aan weleens digitaal te luisteren. Jonge hoog welstandige mannen zijn bovengemiddelde digitale luisteraars.
Over NLO
Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek
NLO. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media
Adviesbureaus).
Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek
NLO. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media
Adviesbureaus).
Over het Audio Distributie OnderzoekHet doel van het Audio Distributie Onderzoek is het in kaart brengen van de gebruikte apparaten en distributiewijzen op basis van het luistervolume naar radiozenders en audio. Uitvoerend bureau is GfK. De steekproef bedraagt 5.339 respondenten van 13 jaar en ouder. De dataverzameling vond plaats via een vragenlijst en een elektronisch dagboek. De veldwerkperiode liep van 2 tot en met 21 mei 2017.
Bron: NLO