De radiocommercials van Hertog ijs en Marktplaats zijn door het Nederlands publiek verkozen tot de favoriete radiocommercials in het tweede kwartaal van 2017. Hiermee zijn zij de eerste twee genomineerden voor de nieuwe publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards. De finale is eind juni 2018; tijdens het awards event van het Radio Advies Bureau wordt de publiekswinnaar bekendgemaakt.
Hertog appelleert aan de verbeeldingskracht van geluid door de luisteraar te vragen: “Neem je favoriete ijssalon eens in gedachten? Die smaken… die kleuren… mmmmm”. Dit begin van de radiocommercial is een mooie sfeermaker om de Hertog-boodschap - dat de consument nu thuis kan genieten van ijssalonsmaken - over te brengen. Deze radiocommercial smaakt heerlijk en levert Hertog een finaleplaats op voor de RAB publieksprijs. Reclamebureau True Ideas heeft deze radiocommercial ontwikkeld.
Ook Marktplaats maakt gebruik van de emotionele kracht van radioreclame. Door te inspireren met een serie van alledaagse en bijzondere momenten om de zomer te vieren. De oproep "Ga ervoor. Het begint op Marktplaats." activeert mensen om de eerste stap te zetten. De kernbelofte is dat je alles kunt doen wat je wilt. Marktplaats brengt het binnen handbereik. Deze feelgood-radiocommercial gaat door naar de finale van de RAB Awards. Verantwoordelijk reclamebureau is N=5.
Voor het beluisteren van de radiocommercials en meer informatie over radioreclame: rab.fm
Over de award en het onderzoek
Het RAB organiseert eind juni 2018 de uitreiking van de RAB Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs één van de awards is. Voor deze prijs worden per kwartaal voorrondes gehouden. Maandelijks wordt een selectie van vijf opvallendste radiocommercials beoordeeld door een consumentenpanel, de twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale. De beste twee radiocommercials uit deze kwartaalfinale zijn genomineerd voor de eindronde van de RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs.
Het RAB organiseert eind juni 2018 de uitreiking van de RAB Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs één van de awards is. Voor deze prijs worden per kwartaal voorrondes gehouden. Maandelijks wordt een selectie van vijf opvallendste radiocommercials beoordeeld door een consumentenpanel, de twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale. De beste twee radiocommercials uit deze kwartaalfinale zijn genomineerd voor de eindronde van de RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs.
Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB dit panelonderzoek naar de beste radiocommercial uit. De totale steekproef (N=600 per meting) is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden in het derde kwartaal van 2017.
Over RAB
RAB is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en het inspireren over radioreclame voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om meer te bereiken bij de luisteraars van haar radiomerken.
RAB is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en het inspireren over radioreclame voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om meer te bereiken bij de luisteraars van haar radiomerken.
Bron: RAB