Het gebruik van DAB+ is sinds 2015 verdrievoudigd naar inmiddels 13%. Dat betekent dat op dit moment ruim 2 miljoen mensen radioluisteren via DAB+, de digitale opvolger van FM. Met deze mijlpaal bereikt DAB+ een volgend stadium in haar productlevenscyclus, de adoptie door de massamarkt. In Nederland staat de teller van verkochte DAB+ radio’s, inclusief autoradio’s, op ruim 719.000. Dit bleek vandaag tijdens het symposium Dag van de Digitale Radio in Hilversum, waar de meest recente cijfers van het NLO, JATO Dynamics en GfK zijn gepresenteerd.
De grootste drijfveer voor het luisteren via DAB+ is de digitale geluidskwaliteit. Daarnaast speelt het grote aanbod aan stations en gemakkelijke vindbaarheid een belangrijke rol (bron: NLO). Het aantal verkochte DAB+ radio’s is in de eerste helft van 2017 gegroeid met 48% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (bron: GfK sales units). Het meest verkocht zijn de draagbare radio’s. De audio home systemen en radio boomboxen, die digitale radio kunnen ontvangen, zijn eveneens populair. Het percentage nieuw verkochte auto’s met standaard een DAB+ autoradio is in de eerste helft van 2017 met 9%-punt toegenomen tot 35% ten opzichte van 2016 (bron: JATO Dynamics 2017).
Jurre Bosman, directeur Radio NPO en voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “DAB+ is de opvolger van FM voor ether broadcasting. De toekomst van radio-ontvangst is digitaal hybride, een combinatie tussen DAB+, 4/5G en wifi. Tegenwoordig luistert bijna de helft van alle radioluisteraars al buiten de ether FM om, via een scala aan digitale devices. Onze ambitie is dat ieder toestel dat verkocht wordt digitale radio kan ontvangen.”
Bron: Digital Radio NL