Cabaretier, zangeres, schrijfster en columniste Claudia de Breij is zondag 27 augustus te gast in de laatste aflevering van VPRO Zomergasten 2017. Ze deelt onder andere fragmenten van Wim Kan en uit de documentaire Get me Roger Stone.
Fragmenten
Claudia De Breij laat fragmenten zien uit de documentaire Get me Roger Stone, over de Amerikaanse gelijknamige spindoctor, die in deze film beschreven wordt als een ‘kwaadaardige Forrest Gump'. Verder deelt De Breij beelden van cabaretier Wim Kan, zangeres Barbra Streisand en een scène uit de documentaire De Kinderen van Juf Kiet, waarin de makers een jaar lang filmden in de klas van Kiet Engels, die les geeft aan migrantenkinderen.
Claudia De Breij laat fragmenten zien uit de documentaire Get me Roger Stone, over de Amerikaanse gelijknamige spindoctor, die in deze film beschreven wordt als een ‘kwaadaardige Forrest Gump'. Verder deelt De Breij beelden van cabaretier Wim Kan, zangeres Barbra Streisand en een scène uit de documentaire De Kinderen van Juf Kiet, waarin de makers een jaar lang filmden in de klas van Kiet Engels, die les geeft aan migrantenkinderen.
De keuzefilm van De Breij is Antonia (1995) van regisseur Marleen Gorris. De film verhaalt over het leven van vier generaties vrouwen in een klein dorp. In 1995 won Antonia een Gouden Kalf voor beste regie en in 1996 een Oscar voor beste niet-Engelstalige film.
Begin dit jaar werd de Oudejaarsconference van Claudia de Breij (Utrecht, 1975) met lovende recensies onthaald. Ze is de eerste vrouw in de geschiedenis die de Oudejaarsconference live op televisie hield. Het was de zoveelste grote eer die haar de afgelopen jaren ten deel viel. Claudia de Breij werkt momenteel aan haar nieuwe voorstelling Nu, die begin volgend jaar in première zal gaan.
De Breij is draagster van de prestigieuze Louis Davidsring, die ze in 2015 ontving uit handen van haar grote idool Herman van Veen. Eerdere dragers van de ring waren Heintje Davids en Wim Kan.
Claudia de Breij over VPRO Zomergasten: ‘Volgens mij bedenk ik al vanaf mijn vijftiende wat ik zou laten zien als ik ooit in Zomergasten zou zitten. Nu ik éindelijk mag (ik probeer al jaren beroemd genoeg te worden om de eer te verdienen), zijn er een paar klassiekers van vroeger overgebleven waarvan ik nog steeds vind dat iedereen ze moet zien. Toch is er vooral veel dat me recent heeft geraakt, in positieve of negatieve zin. Ik verheug me op drie uur lang met Janine Abbring praten over het leven en wat verder ter tafel komt. Verder ben ik al in keiharde commandotraining om ook bij de ontroerendste beelden niet te gaan huilen.’
Over Claudia de Breij
De Breij doorliep de mavo, havo en vwo in Utrecht. Ze was introvert en niet echt geïnteresseerd in leren, maar bouwde een eigen wereld van boeken en muziek. In haar lagere schooltijd zag ze Herman van Veen, Toon Hermans, Freek de Jonge en wist: dit wil ik later ook. Na twee jaar Algemene Letteren te hebben gestudeerd deed ze auditie aan de Amsterdamse Kleinkunstacademie, waar ze werd afgewezen. Dat hield haar echter niet tegen: ze stelde zichzelf als doel om binnen tien jaar in Carré te staan. Na wat horten en stoten aan het begin van haar carrière, brak ze in 2002 door bij het grote theaterpubliek met haar voorstelling De wilde frisheid. Sindsdien volgden nog zes succesvolle theatervoorstellingen. De Breij zegt zichzelf pas sinds haar laatste voorstelling Teerling serieus te durven nemen: ‘Ik zag mezelf toch een beetje als een omhooggevallen amateur.’
De Breij doorliep de mavo, havo en vwo in Utrecht. Ze was introvert en niet echt geïnteresseerd in leren, maar bouwde een eigen wereld van boeken en muziek. In haar lagere schooltijd zag ze Herman van Veen, Toon Hermans, Freek de Jonge en wist: dit wil ik later ook. Na twee jaar Algemene Letteren te hebben gestudeerd deed ze auditie aan de Amsterdamse Kleinkunstacademie, waar ze werd afgewezen. Dat hield haar echter niet tegen: ze stelde zichzelf als doel om binnen tien jaar in Carré te staan. Na wat horten en stoten aan het begin van haar carrière, brak ze in 2002 door bij het grote theaterpubliek met haar voorstelling De wilde frisheid. Sindsdien volgden nog zes succesvolle theatervoorstellingen. De Breij zegt zichzelf pas sinds haar laatste voorstelling Teerling serieus te durven nemen: ‘Ik zag mezelf toch een beetje als een omhooggevallen amateur.’
Veel mensen kennen De Breij van het lied Mag ik dan bij jou, waarvoor ze een Platina plaat ontving. Vorig jaar stond het liedje op de achtste plek in de Top 2000 van NPO Radio 2. Het nummer was het openingslied van haar voorstelling Hete Vrede, waarvoor ze in 2010 de Poelifinario kreeg, de cabaretprijs voor de meest indrukkende voorstelling van het seizoen. Een prijs waarvoor ze dit jaar wederom is genomineerd met haar Oudejaarsconference.
Naast haar werk in het theater is De Breij bekend van radio en televisie. Ze presenteerde ruim tien jaar het populaire radioprogramma Claudia d’r Op op 3FM. Voor haar radiowerk won ze zes keer de Zilveren RadioSter, de prijs voor beste vrouwelijke radiopresentator. In diezelfde periode was zij te zien in diverse televisieprogramma’s, waaronder Thank God It’s Friday, De kunst van het maken en Claudia op Vrijdag. Inmiddels is ze echter gestopt met televisie en radio om zich te richten op theatermaken. Wel is ze nog altijd een graag geziene tafeldame bij de populaire talkshow DWDD.
De Breij schrijft ook columns en publiceerde vijf boeken, waaronder de bestseller Neem een geit: leven voor gevorderden, een boek met levenslessen van BN'ers over liefde, dood, vriendschap, ambitie en kinderen.
Over VPRO Zomergasten
De zomerklassieker van de VPRO is gebaseerd op een even eenvoudig als vernieuwend idee dat in 1988 ontstond: als er in de zomer programma’s worden herhaald, vraag dan mensen met een verhaal om hun favoriete kijkavond samen te stellen en de fragmenten van hun keuze toe te lichten in een goed gesprek. De gesprekken, de fragmenten en de wisselwerking tussen gast en presentator leveren elk seizoen spraakmakende televisie op, in 2014 bekroond met een ere Nipkowschijf.
De zomerklassieker van de VPRO is gebaseerd op een even eenvoudig als vernieuwend idee dat in 1988 ontstond: als er in de zomer programma’s worden herhaald, vraag dan mensen met een verhaal om hun favoriete kijkavond samen te stellen en de fragmenten van hun keuze toe te lichten in een goed gesprek. De gesprekken, de fragmenten en de wisselwerking tussen gast en presentator leveren elk seizoen spraakmakende televisie op, in 2014 bekroond met een ere Nipkowschijf.
VPRO Zomergasten, zondag 27 augustus om 20.15 uur op NPO 2.
Bron: VPRO
Foto: © Merlijn Doomernik
Foto: © Merlijn Doomernik